100 let československého a českého leteckého průmyslu - Brno
18. 6. – 17. 10. 2018
Ačkoliv by se mohlo zdát, že i ALV se svezla na vlně „stoleté euforie“, která v tomto roce ovládla téměř každý obor v ČR, opak je pravdou. Základy československého (a tím také českého) leteckého průmyslu byly skutečně položeny již v roce 1918; v listopadu 1918 byl založen Letecký Arsenál, prapředek pozdější firmy Letov.
Představenstvo ALV proto hledalo vhodné místo i formát pro připomenutí nejen tohoto výročí, ale také skutečnosti, že letecký průmysl existuje a v evropském měřítku je stále unikátem. Zajímavou byla nabídka připojit se na závěr festivalu Starobrno Ignis Brunensis a získat polovinu plochy brněnského Náměstí Svobody prakticky zdarma.
A proč právě v Brně?
Otázkou však bylo, proč století slavit právě v Brně a ještě k tomu na náměstí?
Již po několik desetiletí je Jižní Morava jedním z významnějších center leteckého průmyslu. Brno samo je nejen centrem techniky, ale je tu také několik vysokých škol, jejichž absolventi pravidelně nacházejí uplatnění právě v leteckých oborech. Střed města je pak, přes všechny komplikace při dopravě a instalaci exponátů, z pohledu propagace ideální místo. Letadla jsou tradičně k vidění na letištích anebo v muzeu (které je velmi často také na letišti). Letadla na náměstí ale zaujmou i náhodného kolemjdoucího, který by se na letiště nevypravil, a to byl nakonec jeden z důvodů, proč představenstvo dalo realizaci zelenou.
Mimoto hejtman Jihomoravského kraje JUDr. Bohumil Šimek převzal nad celou akcí záštitu.
Co bylo vystaveno:
Naším cílem bylo neukazovat jen historii, ale především fakt, že letecký průmysl na území Čech a Moravy stále žije a stále má co nabídnout. K dispozici nakonec byla plocha na Moravském náměstí a na Náměstí Svobody. Bohužel původně plánovaná výstavka UL a sportovních letadel na Moravském náměstí se pro nedostatek letadel k vystavení neuskutečnila; jediný, kdo se prezentoval na travnaté ploše náměstí, byla společnost Robodrone. Zbytek ploch využilo Technické muzeum v Brně pro výstavku letištní techniky, většinou na podvozku automobilu Praga V3S.
Těžištěm akce byla expozice na Náměstí Svobody. Na polovině plochy byla vystavena letadla:
- L-29 Delfín;
- L-13 Blaník;
- Let L-200 Morava;
- Zlin Z-42;
- elektrolet ΦNIX
Zbývající část poloviny náměstí zabraly tři velké stany. V jednom Technické muzeum v Brně spolu s planetáriem instalovalo expozicí „40 let české kosmonautiky“, kde byly k vidění panely s informacemi o společném československo-sovětském letu kosmické lodi Sojuz 28 do vesmíru, v jejíž posádce byl první československý kosmonaut Vladimír Remek. Dva stany zabrala spojená expozice leteckého průmyslu, která souhrnně mapovala historii československého a českého letectví na deseti panelech (každý pro jednu dekádu); návštěvníci se mohli seznámit s tím, jaké typy letadel a v jakých firmách se v daném období vyráběly a v jakém společenském kontextu. Historický přehled doplnily expozice společností:
- Aircraft Industries vystavila maketu trupu L-410NG, o kterou byl mezi veřejností mimořádně velký zájem;
- GE Aviation společně se Střední školou leteckou Kunovice vystavily řez motorem M-601, který od roku 1973 pohání letoun L-410, a jeden z mála dochovaných exemplářů motoru M-602;
- Jihostroj Velešín prezentoval ukázku výroby regulačních prvků;
- Latecoere kromě ukázek komponent prezentovala kompletní dveře řady Airbus 320;
- MESIT prezentoval ve dvou vitrínách průřez historickou i současnou produkcí, zejména leteckých přístrojů;
- První Brněnská Strojírna Velká Bíteš vystavila ukázku původní pomocné energetické jednotky Safír, kterou se etablovala v leteckém odvětví, a v premiéře předvedla motor TJ80 - zpráva ČTK o uvedení motoru na trh (včetně fotogalerie) a o tomtéž informoval deník Blesk;
- UNIS Brno;
- VUT Brno, Fakulta Informačních Technologií;
- ΦNIX System [MGM Compro a Sport Prop] v české premiéře vystavili elektrolet ΦNIX včetně podpůrné infrastruktury;
Z pohledu propagace leteckého průmyslu byla celá akce velkým přínosem:
- Výstava vzbudila zájem i u té části veřejnosti, která by na letiště běžně nešla;
- SŠ letecká Kunovice výborně prezentovala obor letecký mechanik;
- Přístupný vnitřek makety trupu L-410NG umožnil lidem posadit se do interiéru dopravního letadla a názorně vidět, že se u nás vyrábějí i taková letadla;
- Pozornost přitahovaly dveře Airbusu z Latécoère; veřejnost zpravidla vůbec neví, že i na letadlech Airbus jsou díly „Czech made“;
- Zájem byl i o panely se stručnou historií století letecké výroby;
- Řada návštěvníků odcházela s komentářem „to jsem vůbec netušil, že toto všechno se vyrábí u nás…“
Na akci navazovala kampaň Století letecké výroby, na které ALV spolupracovala s ČTK a E15. Tiskové materiály k této kampani vznikly ve třech mutacích – česky, rusky a anglicky a po zbytek roku sloužily k propagaci oboru. Po skončení akce na náměstí pokračovala prezentace století letecké výroby v Technickém muzeu v Brně a to až do poloviny října 2018.
O celé akci kromě místích médií informovala také ČTK (ke zprávě přiložena fotogalerie).
(Pro pozvánku ve větším rozlišení klikněte na náhled.)